1123
صفحه اصلي > برنامه استراتژیک گروه 
سه شنبه ٠٤ مهر ١٣٩٦
جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
برنامه استراتژیک گروه
 

 

Arm2

به نام خدا

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

برنامه استراتژیک

گروه روان­شناسی و آموزش کودکان استثنایی

 

مقدمه

گروه آموزشي  «روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي»  از 1374 با عنوان گروه  «علوم بهزيستي و كودكان استثنايي» شروع به كار نمود. در ابتدا با داشتن 31 دانشجوي دوره كارشناسي در رشته علوم بهزيستي با گرايش توانبخشي فعاليت هاي آموزشي خود را آغاز کرد و به رغم نوپايي، در ابعاد مختلف دامنه فعاليت را در دوره هاي كارداني وكارشناسي در 8 رشته كاربردي در چهار شهر تهران ، اصفهان ، مشهد و همدان گسترش داد. از 1375 تقریباً 215 دانشجوي دوره كارشناسي كودكان استثنايي كه شاغلين سازمان آموزش و پرورش استثنايي نيز بوده اند به تعداد  دانشجويان گروه آموزشي اضافه شدند. همچنين از نیمه اول  1376 برنامه هاي مربوط به دوره هاي كارداني «تربيت  مربي كودكان  با اختلالات بينايي» و «تربیت  مربي  كودكان با اختلالات شنوايي» نيز به اين گروه واگذار گرديد. در 1377 تقریباً  190 دانشجوي مأمور به تحصيل از طرف «سازمان آموزش و پرورش استثنايي» در رشته «كودكان استثنايي با دو گرايش : كارشناسي مربي حسي حركتي و كارشناسي مربي گفتار و زبان» به جمع دانشجويان اين گروه پيوستند.

در مجموع، تا 1381 گروه كودكان استثنايي مسئوليت برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر آموزش و تربیت  تعداد زيادي دانشجو در مقاطع كارداني «مربي ورزش معلولين و  مربي معلولين ذهني» و مقطع كارشناسي كودكان استثنايي با دو گرايش «گفتار و زبان» و «حسي و  حركتي» را عهده دار بوده است و 797 دانشجو در اين دو مقطع فارغ التحصيل شده اند. 

از 1382 تاکنون ، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (به طور تقريبي در هر سال بين 9 تا 11 نفر ) صورت گرفته است. از سال 1385 تا 1388 گروه مجري تربيت دانشجويان در مقطع كارداني مربي معلولين ذهني دانشگاه علمي كاربردي را به عهده داشته است و در اين مدت سه دوره و تعداد 66 نفر در اين مقطع فارغ التحصيل شده اند. در حال حاضر ، اين گروه دارای 80 نفر دانش آموخته و 28 نفر دانشجو (20 نفر در مرحله گذراندن واحد پایان نامه و 8 نفر در مرحله گذراندن واحدهای نظری) در مقطع  کارشناسی ارشد می باشد. در حال حاضر ترکیب اعضای هیات علمی که با گروه همکاری فعالانه دارند دربرگیرنده 5 عضو (1 نفر دکترای روان­شناسی، 1 نفر دکترای روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، 1 نفر کارشناس ارشد آموزش و پرورش استثنایی، 1 نفر دکترای متخصص کودکان، 1 نفر دکترای علوم اعصاب) و 1 نفر کارشناس گروه در رشته روان شناسی است.

بیان رسالت

آموزش و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد، تولید و اشاعه دانش و پژوهش در قلمرو پیشگیری، شناسایی و تشخیص، مداخله های آموزشی و درمانی و توانبخشی بهنگام کم­توانی­ذهنی، اختلالات فراگیر تحولی (اوتیسم، آسپرگر، رت، ...)، اختلالات جسمی-  حرکتی، اختلالات حسی (نابینایی، ناشنوایی)، اختلالات یادگیری، اختلالات حرکتی (حرکات قالبی، تیک، نارسایی توجه/ بیش فعالی)، اختلالات رفتاری، ... به منظور کاهش شدت و شیوع انواع اختلالات و بهبود و ارتقاء سطح سازگاری اجتماعی کودکان و سلامت روانی آنها.

چشم انداز

به عنوان یکی از گروه های آموزشی، پژوهشی و درمانی معتبر و مرجع در حیطه ارتقاء سلامت روان و سازگاری اجتماعی کودکان با نیازهای ویژه، پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی بهنگام اختلالات تحولی مذکور در سطح کشور و منطقه شناخته شود.

مرجع اصلی تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های ملی در موضوع های مرتبط با اختلالات تحولی کودکان و نوجوانان و کاهش شدت و شیوع آنها و بهبود سلامت روانی و سازگاری در حیطه های فردی، اجتماعی، حسی، جسمی و حرکتی، شناختی و رفتاری.

سیاست ها و رویکردها

1.                    مشارکت اعضاء هیأت علمی در تصمیم­گیری­های آموزشی، پژوهشی و درمانی  گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

2.                    مشارکت دانشجویان در حل مسائل مربوط به آنها.

3.                    تأسیس و راه­اندازی مقطع دکتری با گرایش های:

           - روان شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه

           - روان شناسی و توانبخشی کودکان و نوجوانان

4.                    تنظیم تفاهم نامه همکاری با بخش های دولتی (سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و غیردولتی (کانون خیریه سندرم داون، انجمن خیریه کودکان اوتیسم، انجمن حمایت از دیرآموزان خورشید، انجمن حمایت از کودکان کم­توان­ذهنی سها، انجمن صرع ایران، انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان، ...) در زمینه ی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و توانبخشی.

5.                    کسب مرجعیت علمی گروه در قلمروی توانبخشی و سلامت روانی کودکان با نیازهای ویژه

6.                    برقراری ارتباط سازمان یافته با انجمن های علمی متولی ارائه خدمات به کودکان با نیازهای ویژه (سازمان نظام روان­شناسی، انجمن کودکان استثنایی ایران، انجمن ایرانی روان­شناسی، انجمن روان­شناسی بالینی کودک و نوجوان، انجمن شنوایی شناسی، انجمن روان­شناسی ایران، ...)

7.                    استفاده از ظرفیتهای بالقوه انجمن های علمی در راستای فعالیتهای آموزش و پژوهش در حیطه توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی

اهداف و اقدامات اساسی

·                        گروه به عنوان مرجع علمی اصلی (رفرانس) در حوزه توانبخشی کودکان به همراه تیم تخصصی گفتاردرمانی، مشاوره، روان­شناسی بالینی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی.

·                        گروه به عنوان یک گروه آموزشی برتر در حوزه های فعالیتی در سطح منطقه و به عنوان یک گروه مطرح در سطح بین المللی، ارتباط با دانشگاه های منطقه (کویت، دوبی، آذربایجان، ...) و مراکز تحقیقاتی (مرکز اوتیسم کویت، مرکز اوتیسم دوبی)

·                        اجرای پروژه های مشترک با مراکز علمی-پژوهشی امریکا مرتبط با کودکان کم شنوا ( مانندcued speech)

·                        اجرای پروژه های ملی و پروژه های مداخله ای در حیطه بررسی عوامل علی و سبب شناسی، شیوع، اختلالات کودکان، سن مداخله بهنگام، عوامل مؤثر در تأخیر مداخله

·                        گسترش تکنولوژی توانبخشی از طریق تهیه نرم افزارهای آموزشی کودکان با نیازهای ویژه (ناشنوایی، نابینایی، ناتوانی های جسمی- حرکتی، نارسایی توجه/بیش فعالی، اختلالات یادگیری، اوتیسم)

·                        ایجاد رشته های جدید روان­شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه در مقطع کارشناسی ارشد

·                        راه اندازی بانک های اطلاعاتی در حوزه های توانبخشی و ایجاد زیرساخت های لازم در جهت انجام پروژه های کلان جمعیتی (غربالگری، اپیدمیولوژی، همه گیر شناسی، هدایت موضوع پایان نامه های دانشجویی در هر دوره به این موضوع ها)

·                        رصد کشورهای منطقه (کویت، قطر، لبنان، امارات متحده عربی، ترکیه) در انجام فعالیتهای پژوهشی مشترک در حیطه های مرتبط به خصوص کم­توانی­ذهنی، اختلالات طیف اوتیسم، اختلالات تحولی فراگیر، اختلالات یادگیری، ...

·                        ایجاد دوره های PhD by research  در قلمرو روان شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه  از طریق همکاری مشترک با مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال

·                        پذیرش دانشجو از کشورهای منطقه (افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، سوریه، کویت، لبنان، ترکیه) در شعبه بین الملل

·                        پذیرش دانشجویان مشترک با دانشگاه های مطرح در سطح بین المللی در حوزه روان شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه، و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک

·                        ایجاد سانترهای تخصصی کودکان مبتلا به کم توانی ذهنی، اوتیسم، سندرم داون، اختلالات یادگیری، کم­شنوایی، کم بینایی و ارائه خدمات تخصصی به آنها

·                        تقویت ارتباطهای بین المللی با نهادهای بین المللی در قلمرو کودکان (مرکز تارالی در استرالیا، دانشگاه یوتا UTAH در امریکا)

·                        کمک به ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه آسیب های اجتماعی، روانی، جسمی کودکان با نیازهای ویژه

·                        ارائه ی نتایج پژوهشهای گروه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت بهداشت، کانون حمایت از کودکان کار و خیابان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون خیریه سندرم داون، انجمن خیریه اوتیسم، کانون حمایت از توان­خواهان دیرآموز خورشید، مرکز آسیب های اجتماعی قوه قضاییه جهت به کارگیری در جمعیت های تحت پوشش خود

·                        ارائه خدمات مشاوره ای علمی به وزارت متبوع در فعالیت های حوزه سلامت روانی و اجتماعی و کمک به استقرار ارتباط سازمان یافته بین سطح دوم خدمات سلامت (درمان) و سطح سوم (توانبخشی)

·                        جذب اعتبارات پژوهشی از بخشهای غیردولتی و خیرین (شهرداری، خانه های سلامت، مؤسسه علوم شناختی، ...)

·                        برگزاری دوره های علمی و کاربردی، بازآموزی، کارآموزی در حوزه های  مرتبط

·                        دعوت از دانشمندان برجسته دنیا برای بازدید از مراکز بهزیستی، مدارس استثنایی، و اجرای پروژه های مشترک با آنها (second affiliation )

·                        سوق دادن پایان نامه های دانشجویان به نیازهای اساسی جامعه کودکان با نیازهای ویژه از جمله رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت اجتماعی، سلامت روانی، توانبخشی، ...

·                        گسترش ویژه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی در بعضی از حیطه های مرتبط  مانند کم­شنوایی (گفتار نشانه دار، مداخله زودهنگام)

·                        کمک به تدوین و تأسیس واحد گفتار نشانه دار جهت توانبخشی کودکان کم شنوا

·                        نیازسنجی و پایش و ارزشیابی خدمات توانبخشی، وضعیت برنامه های آموزشی و مداخله ای ارائه شده به کودکان با نیازهای ویژه از طریق انجام فعالیتهای پژوهشی

·                        پایلوت توانبخشی روانی کودکان با نیازهای ویژه در برخی از مناطق تهران با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

·                        برگزاری و ارتقای همایش های سالانه و مشارکت علمی و اجرایی اعضاء هیأت علمی گروه درکنفرانس ها و سمینارهای مرتبط

·                        تدوین و انتشار کتب مرجع در حوزه توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه (تدوین درسنامه)

·                        باز نگری سرفصل، منابع و طرح دروس مرتبط با رشته آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی مقطع کارشناسی ارشد

·                        تدوین و اجرای برنامه های آموزشی کوتاه مدت برای معلمان کودکان استثنایی و کارشناسان بهزیستی و وزارت بهداشت )آموزش های علمی کاربردی)

·                        برگزاری و یا تسهیل شرکت اعضای هیئت علمی گروه جهت شرکت در کارگاه های توانمندسازی

·                        جذب یک کارشناس ماهر تمام وقت آشنا به آنالیز، زبان انگلیسی و مقاله نویسی و... جهت کمک به اساتید و دانشجویان گروه در تبدیل پایان نامه ها به مقالات علمی

·                        اشاعه ی دانش مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه بین متخصصین رشته های مرتبط از طریق سخنرانی در کنگره ها ومجامع علمی و چاپ مقالات علمی

·                        اشاعه ی دانش مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه در جامعه از طریق رسانه های جمعی

·                        شناسایی اولویت های پژوهشی سازمان های مرتبط جهت اجرای پژوهش یا پایان نامه ها

·                        جلب مشارکت سایر گروه های آموزشی- پژوهشی دانشگاه جهت انجام طرح های پژوهشی یا پایان نامه های مشترک

·                        به روز رسانی سایت گروه هر ماه ( حاوی cv اعضا ئ هیئت علمی گروه، تاریخ و نتایج برگزاری جلسات آموزشی و پژوهشی در گروه، تاریخ برگزاری امتحانات دروس مرتبط، ژورنال کلاب ها، جلسات پیش دفاع و دفاع دانشجویان گروه، طرح های در حال اجرا و خاتمه یافته در گروه و هر گونه اخبار علمی مرتبط با گروه)

·                        جذب حداقل یک نیروی هیئت علمی توانمند وعلاقمند در این حوزه به صورت تمام وقت و مشارکت حداقل 1 یا 2 نیروی هیأت علمی نیمه وقت از سایر گروه ها و رشته های مرتبط در دانشگاه (از جمله: روان پزشکی، روان شناسی بالینی، ...)

·                        متمرکز کردن حوزه های پژوهشی research area اعضای هیأت علمی به منظور هدایت پژوهشها و پایان نامه های دانشجویی  

·                        راه اندازی بخش های مرتبط با روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه از طریق شناسایی افراد متخصص و دانشمند و برقراری همکاری های مشترک (از جمله: بخش کودکان نابینا و کم بینا، کودکان دارای اختلالات یادگیری، ...) و ارائه خدمات و مداخله­های مرتبط به آنها.

·                        ارائه واحد کارورزی به دانشجویان در فیلدهای مرتبط (از جمله: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مراکز درمانی و آموزشی وابسته به دانشگاه، سازمان های غیر دولتی مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه، ...)

 

 

 

 

 

 

برنامه هفتگی دانشجویان نیمسال تحصیلی 97-96
برنامه هفتگی دانشجویان نیمسال تحصیلی 97-96
 ١٤:٢١ - 1396/06/20 - نظرات : ٠متن کامل >>
ارایه یک پیام یا خبر
:
ارایه یک پیام یا خبر توسط دانشجو
 ٠٩:٤٣ - 1396/06/15 - نظرات : ٠متن کامل >>
نشانی سامانه پیشینه پژوهش ، http://pisineh.irandoc.ac.ir
:
:
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 4267
 کل بازدید : 455488
 بازدیدکنندگان آنلاين : 5