صفحه اصلي > برنامه استراتژیک گروه 
جمعه ١٧ ارديبهشت ١٤٠٠
جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
  • .
    .

  • .
    .

  • .
    .

  • .
    .

  • .
    .

برنامه استراتژیک گروه
 

 

Arm2

به نام خدا

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

برنامه استراتژیک

گروه روان­شناسی و آموزش کودکان استثنایی

 

مقدمه

گروه آموزشي  «روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي»  از 1374 با عنوان گروه  «علوم بهزيستي و كودكان استثنايي» شروع به كار نمود. در ابتدا با داشتن 31 دانشجوي دوره كارشناسي در رشته علوم بهزيستي با گرايش توانبخشي فعاليت هاي آموزشي خود را آغاز کرد و به رغم نوپايي، در ابعاد مختلف دامنه فعاليت را در دوره هاي كارداني وكارشناسي در 8 رشته كاربردي در چهار شهر تهران ، اصفهان ، مشهد و همدان گسترش داد. از 1375 تقریباً 215 دانشجوي دوره كارشناسي كودكان استثنايي كه شاغلين سازمان آموزش و پرورش استثنايي نيز بوده اند به تعداد  دانشجويان گروه آموزشي اضافه شدند. همچنين از نیمه اول  1376 برنامه هاي مربوط به دوره هاي كارداني «تربيت  مربي كودكان  با اختلالات بينايي» و «تربیت  مربي  كودكان با اختلالات شنوايي» نيز به اين گروه واگذار گرديد. در 1377 تقریباً  190 دانشجوي مأمور به تحصيل از طرف «سازمان آموزش و پرورش استثنايي» در رشته «كودكان استثنايي با دو گرايش : كارشناسي مربي حسي حركتي و كارشناسي مربي گفتار و زبان» به جمع دانشجويان اين گروه پيوستند.

در مجموع، تا 1381 گروه كودكان استثنايي مسئوليت برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر آموزش و تربیت  تعداد زيادي دانشجو در مقاطع كارداني «مربي ورزش معلولين و  مربي معلولين ذهني» و مقطع كارشناسي كودكان استثنايي با دو گرايش «گفتار و زبان» و «حسي و  حركتي» را عهده دار بوده است و 797 دانشجو در اين دو مقطع فارغ التحصيل شده اند. 

از 1382 تاکنون ، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (به طور تقريبي در هر سال بين 9 تا 11 نفر ) صورت گرفته است. از سال 1385 تا 1388 گروه مجري تربيت دانشجويان در مقطع كارداني مربي معلولين ذهني دانشگاه علمي كاربردي را به عهده داشته است و در اين مدت سه دوره و تعداد 66 نفر در اين مقطع فارغ التحصيل شده اند. در حال حاضر ، اين گروه دارای 80 نفر دانش آموخته و 28 نفر دانشجو (20 نفر در مرحله گذراندن واحد پایان نامه و 8 نفر در مرحله گذراندن واحدهای نظری) در مقطع  کارشناسی ارشد می باشد. در حال حاضر ترکیب اعضای هیات علمی که با گروه همکاری فعالانه دارند دربرگیرنده 5 عضو (1 نفر دکترای روان­شناسی، 1 نفر دکترای روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، 1 نفر کارشناس ارشد آموزش و پرورش استثنایی، 1 نفر دکترای متخصص کودکان، 1 نفر دکترای علوم اعصاب) و 1 نفر کارشناس گروه در رشته روان شناسی است.

بیان رسالت

آموزش و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد، تولید و اشاعه دانش و پژوهش در قلمرو پیشگیری، شناسایی و تشخیص، مداخله های آموزشی و درمانی و توانبخشی بهنگام کم­توانی­ذهنی، اختلالات فراگیر تحولی (اوتیسم، آسپرگر، رت، ...)، اختلالات جسمی-  حرکتی، اختلالات حسی (نابینایی، ناشنوایی)، اختلالات یادگیری، اختلالات حرکتی (حرکات قالبی، تیک، نارسایی توجه/ بیش فعالی)، اختلالات رفتاری، ... به منظور کاهش شدت و شیوع انواع اختلالات و بهبود و ارتقاء سطح سازگاری اجتماعی کودکان و سلامت روانی آنها.

چشم انداز

به عنوان یکی از گروه های آموزشی، پژوهشی و درمانی معتبر و مرجع در حیطه ارتقاء سلامت روان و سازگاری اجتماعی کودکان با نیازهای ویژه، پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی بهنگام اختلالات تحولی مذکور در سطح کشور و منطقه شناخته شود.

مرجع اصلی تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های ملی در موضوع های مرتبط با اختلالات تحولی کودکان و نوجوانان و کاهش شدت و شیوع آنها و بهبود سلامت روانی و سازگاری در حیطه های فردی، اجتماعی، حسی، جسمی و حرکتی، شناختی و رفتاری.

سیاست ها و رویکردها

1.                    مشارکت اعضاء هیأت علمی در تصمیم­گیری­های آموزشی، پژوهشی و درمانی  گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی

2.                    مشارکت دانشجویان در حل مسائل مربوط به آنها.

3.                    تأسیس و راه­اندازی مقطع دکتری با گرایش های:

           - روان شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه

           - روان شناسی و توانبخشی کودکان و نوجوانان

4.                    تنظیم تفاهم نامه همکاری با بخش های دولتی (سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و غیردولتی (کانون خیریه سندرم داون، انجمن خیریه کودکان اوتیسم، انجمن حمایت از دیرآموزان خورشید، انجمن حمایت از کودکان کم­توان­ذهنی سها، انجمن صرع ایران، انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان، ...) در زمینه ی ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و توانبخشی.

5.                    کسب مرجعیت علمی گروه در قلمروی توانبخشی و سلامت روانی کودکان با نیازهای ویژه

6.                    برقراری ارتباط سازمان یافته با انجمن های علمی متولی ارائه خدمات به کودکان با نیازهای ویژه (سازمان نظام روان­شناسی، انجمن کودکان استثنایی ایران، انجمن ایرانی روان­شناسی، انجمن روان­شناسی بالینی کودک و نوجوان، انجمن شنوایی شناسی، انجمن روان­شناسی ایران، ...)

7.                    استفاده از ظرفیتهای بالقوه انجمن های علمی در راستای فعالیتهای آموزش و پژوهش در حیطه توانبخشی، سلامت اجتماعی و روانی

اهداف و اقدامات اساسی

·                        گروه به عنوان مرجع علمی اصلی (رفرانس) در حوزه توانبخشی کودکان به همراه تیم تخصصی گفتاردرمانی، مشاوره، روان­شناسی بالینی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، شنوایی شناسی.

·                        گروه به عنوان یک گروه آموزشی برتر در حوزه های فعالیتی در سطح منطقه و به عنوان یک گروه مطرح در سطح بین المللی، ارتباط با دانشگاه های منطقه (کویت، دوبی، آذربایجان، ...) و مراکز تحقیقاتی (مرکز اوتیسم کویت، مرکز اوتیسم دوبی)

·                        اجرای پروژه های مشترک با مراکز علمی-پژوهشی امریکا مرتبط با کودکان کم شنوا ( مانندcued speech)

·                        اجرای پروژه های ملی و پروژه های مداخله ای در حیطه بررسی عوامل علی و سبب شناسی، شیوع، اختلالات کودکان، سن مداخله بهنگام، عوامل مؤثر در تأخیر مداخله

·                        گسترش تکنولوژی توانبخشی از طریق تهیه نرم افزارهای آموزشی کودکان با نیازهای ویژه (ناشنوایی، نابینایی، ناتوانی های جسمی- حرکتی، نارسایی توجه/بیش فعالی، اختلالات یادگیری، اوتیسم)

·                        ایجاد رشته های جدید روان­شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه در مقطع کارشناسی ارشد

·                        راه اندازی بانک های اطلاعاتی در حوزه های توانبخشی و ایجاد زیرساخت های لازم در جهت انجام پروژه های کلان جمعیتی (غربالگری، اپیدمیولوژی، همه گیر شناسی، هدایت موضوع پایان نامه های دانشجویی در هر دوره به این موضوع ها)

·                        رصد کشورهای منطقه (کویت، قطر، لبنان، امارات متحده عربی، ترکیه) در انجام فعالیتهای پژوهشی مشترک در حیطه های مرتبط به خصوص کم­توانی­ذهنی، اختلالات طیف اوتیسم، اختلالات تحولی فراگیر، اختلالات یادگیری، ...

·                        ایجاد دوره های PhD by research  در قلمرو روان شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه  از طریق همکاری مشترک با مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال

·                        پذیرش دانشجو از کشورهای منطقه (افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، سوریه، کویت، لبنان، ترکیه) در شعبه بین الملل

·                        پذیرش دانشجویان مشترک با دانشگاه های مطرح در سطح بین المللی در حوزه روان شناسی و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه، و اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک

·                        ایجاد سانترهای تخصصی کودکان مبتلا به کم توانی ذهنی، اوتیسم، سندرم داون، اختلالات یادگیری، کم­شنوایی، کم بینایی و ارائه خدمات تخصصی به آنها

·                        تقویت ارتباطهای بین المللی با نهادهای بین المللی در قلمرو کودکان (مرکز تارالی در استرالیا، دانشگاه یوتا UTAH در امریکا)

·                        کمک به ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه آسیب های اجتماعی، روانی، جسمی کودکان با نیازهای ویژه

·                        ارائه ی نتایج پژوهشهای گروه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت بهداشت، کانون حمایت از کودکان کار و خیابان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون خیریه سندرم داون، انجمن خیریه اوتیسم، کانون حمایت از توان­خواهان دیرآموز خورشید، مرکز آسیب های اجتماعی قوه قضاییه جهت به کارگیری در جمعیت های تحت پوشش خود

·                        ارائه خدمات مشاوره ای علمی به وزارت متبوع در فعالیت های حوزه سلامت روانی و اجتماعی و کمک به استقرار ارتباط سازمان یافته بین سطح دوم خدمات سلامت (درمان) و سطح سوم (توانبخشی)

·                        جذب اعتبارات پژوهشی از بخشهای غیردولتی و خیرین (شهرداری، خانه های سلامت، مؤسسه علوم شناختی، ...)

·                        برگزاری دوره های علمی و کاربردی، بازآموزی، کارآموزی در حوزه های  مرتبط

·                        دعوت از دانشمندان برجسته دنیا برای بازدید از مراکز بهزیستی، مدارس استثنایی، و اجرای پروژه های مشترک با آنها (second affiliation )

·                        سوق دادن پایان نامه های دانشجویان به نیازهای اساسی جامعه کودکان با نیازهای ویژه از جمله رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت اجتماعی، سلامت روانی، توانبخشی، ...

·                        گسترش ویژه فعالیتهای آموزشی، پژوهشی در بعضی از حیطه های مرتبط  مانند کم­شنوایی (گفتار نشانه دار، مداخله زودهنگام)

·                        کمک به تدوین و تأسیس واحد گفتار نشانه دار جهت توانبخشی کودکان کم شنوا

·                        نیازسنجی و پایش و ارزشیابی خدمات توانبخشی، وضعیت برنامه های آموزشی و مداخله ای ارائه شده به کودکان با نیازهای ویژه از طریق انجام فعالیتهای پژوهشی

·                        پایلوت توانبخشی روانی کودکان با نیازهای ویژه در برخی از مناطق تهران با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

·                        برگزاری و ارتقای همایش های سالانه و مشارکت علمی و اجرایی اعضاء هیأت علمی گروه درکنفرانس ها و سمینارهای مرتبط

·                        تدوین و انتشار کتب مرجع در حوزه توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه (تدوین درسنامه)

·                        باز نگری سرفصل، منابع و طرح دروس مرتبط با رشته آموزش و روانشناسی کودکان استثنایی مقطع کارشناسی ارشد

·                        تدوین و اجرای برنامه های آموزشی کوتاه مدت برای معلمان کودکان استثنایی و کارشناسان بهزیستی و وزارت بهداشت )آموزش های علمی کاربردی)

·                        برگزاری و یا تسهیل شرکت اعضای هیئت علمی گروه جهت شرکت در کارگاه های توانمندسازی

·                        جذب یک کارشناس ماهر تمام وقت آشنا به آنالیز، زبان انگلیسی و مقاله نویسی و... جهت کمک به اساتید و دانشجویان گروه در تبدیل پایان نامه ها به مقالات علمی

·                        اشاعه ی دانش مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه بین متخصصین رشته های مرتبط از طریق سخنرانی در کنگره ها ومجامع علمی و چاپ مقالات علمی

·                        اشاعه ی دانش مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه در جامعه از طریق رسانه های جمعی

·                        شناسایی اولویت های پژوهشی سازمان های مرتبط جهت اجرای پژوهش یا پایان نامه ها

·                        جلب مشارکت سایر گروه های آموزشی- پژوهشی دانشگاه جهت انجام طرح های پژوهشی یا پایان نامه های مشترک

·                        به روز رسانی سایت گروه هر ماه ( حاوی cv اعضا ئ هیئت علمی گروه، تاریخ و نتایج برگزاری جلسات آموزشی و پژوهشی در گروه، تاریخ برگزاری امتحانات دروس مرتبط، ژورنال کلاب ها، جلسات پیش دفاع و دفاع دانشجویان گروه، طرح های در حال اجرا و خاتمه یافته در گروه و هر گونه اخبار علمی مرتبط با گروه)

·                        جذب حداقل یک نیروی هیئت علمی توانمند وعلاقمند در این حوزه به صورت تمام وقت و مشارکت حداقل 1 یا 2 نیروی هیأت علمی نیمه وقت از سایر گروه ها و رشته های مرتبط در دانشگاه (از جمله: روان پزشکی، روان شناسی بالینی، ...)

·                        متمرکز کردن حوزه های پژوهشی research area اعضای هیأت علمی به منظور هدایت پژوهشها و پایان نامه های دانشجویی  

·                        راه اندازی بخش های مرتبط با روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه از طریق شناسایی افراد متخصص و دانشمند و برقراری همکاری های مشترک (از جمله: بخش کودکان نابینا و کم بینا، کودکان دارای اختلالات یادگیری، ...) و ارائه خدمات و مداخله­های مرتبط به آنها.

·                        ارائه واحد کارورزی به دانشجویان در فیلدهای مرتبط (از جمله: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مراکز درمانی و آموزشی وابسته به دانشگاه، سازمان های غیر دولتی مرتبط با کودکان با نیازهای ویژه، ...)

 

 

 

 

 

 

برنامه ژورنال کلاب دانشجویان در سال 1400
برنامه ژورنال کلاب سال 1400
برنامه ژورنال کلاب دانشجویان در سال 1400
 ١٢:٤٤ - 1400/02/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
2 آوریل روز جهان آگاه سازی اتیسم مبارک باد
2 آوریل روز جهان آگاه سازی اتیسم مبارک باد
2 آوریل روز جهان آگاه سازی اتیسم مبارک باد
 ١٠:٣٠ - 1400/01/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
:
برنامه ژورنال دانشجویان سال 1399
:
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 7495
 کل بازدید : 609512
 بازدیدکنندگان آنلاین : 1